Autem firmowym od 2026 r. – zmiany

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie ważne zmiany dotyczące rozliczania samochodów osobowych w firmach. Zmniejszeniu ulegną limity amortyzacji i kosztów leasingu dla wielu aut spalinowych i hybrydowych. Dla przedsiębiorców oznacza to realny wpływ na koszty podatkowe – warto więc przygotować się z wyprzedzeniem.

  • 🛞 Co się zmienia?

Od 2026 roku limity amortyzacji i leasingu będą uzależnione od rodzaju napędu oraz poziomu emisji CO₂ pojazdu.


Najważniejsza zmiana dotyczy aut spalinowych i klasycznych hybryd. 

Dla większości samochodów spalinowych i tradycyjnych hybryd (emisja  50g CO₂/km – limit amortyzacji oraz limit zaliczenia amortyzacji w koszty podatkowe spadnie z 150 000 zł do 100 000 zł.

Dla aut elektrycznych i pojazdów wodorowych – limit pozostanie na dotychczasowym poziomie, tj. 225 000 zł

Dla wybranych pojazdów niskoemisyjnych (emisja < 50g CO₂/km) – limit również pozostanie 150 000 zł

 

Rodzaj pojazdu / emisja CO₂Limit do 31.12.2025Limit od 01.01.2026
Elektryczny / napęd wodorowy225 000 zł225 000 zł
Hybryda / spalinowy < 50 g CO₂/km150 000 zł150 000 zł
Hybryda / spalinowy ≥ 50 g CO₂/km150 000 zł100 000 zł

📌 Przepisy przejściowe

  • Jeśli samochód zostanie wprowadzony do ewidencji przed 1 stycznia 2026 r., można stosować stare, korzystniejsze limity – czyli 150 000zł dla aut spalinowych i 225 000 zł dla elektryków/wodorowych.

💬 „W odniesieniu do pojazdów niespełniających nowych warunków emisyjnych zapewniono możliwość stosowania dotychczasowych limitów, ale tylko wówczas, gdy pojazdy zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r.”

— Jarosław Neneman, Wiceminister Finansów

Nowe limity obowiązywać będą natomiast także leasingi i najmy podpisane przed 2026 r. – oznacza to, że w przypadku leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego sprawa jest bardziej niekorzystna, gdyż nowe limity obowiązywać będą nawet istniejące już umowy.

💬 „Samochody osobowe używane w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umów leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podatnika. Z tego względu do samochodów używanych w prowadzonej działalności na podstawie takich umów, od 1 stycznia 2026 r., będą miały zastosowanie nowe limity, w tym niższy limit w wysokości 100 000 zł, nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed tym dniem”

— stwiertdził Jarosław Neneman, Wiceminister Finansów

💡 Co zrobić w praktyce?

  1. Kup lub wprowadź auto do ewidencji przed końcem 2025 roku.
    Skorzystasz z obecnych, korzystniejszych limitów.

  2. Zwróć uwagę na emisję CO₂.
    Różnice między wersjami tego samego modelu mogą zmienić przypisanie auta do kategorii limitu. 
    Emisja CO pojazdu będzie ustalana m.in. ba odstawien danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) i dokumentów homologacyjnych.

  3. Rozważ pojazd elektryczny lub hybrydę plug-in.
    Dla aut o emisji poniżej 50 g CO₂/km limit pozostaje 150 000 zł, a dla elektryków 225 000 zł.

  4. Przeanalizuj umowę leasingową.
    Warto dokładnie sprawdzić treść umów leasingu. Sprawdź, czy masz zapis o zmianie przepisów i możliwości wcześniejszych płatności.

  5. Skonsultuj się z biurem rachunkowym.
    Odpowiednie planowanie zakupu pozwoli zoptymalizować podatki i uniknąć niepotrzebnych strat.

💡 Co zrobić w praktyce?

  1. Kup lub wprowadź auto do ewidencji przed końcem 2025 roku.
    Jeśli planujesz zakup auta firmowego, lepiej zrób to przed końcem 2025 roku i wprowadź auto do ewidencji przed 1 stycznia 2026 roku. Pozwoli Ci to skorzystać z obecnych, korzystniejszych limitów.

  2. Zwróć uwagę na emisję CO₂.
    Różnice między wersjami tego samego modelu mogą zmienić przypisanie auta do kategorii limitu. Nawet mała różnica w wersji pojazdu (wyposażenie, rodzaj felg, wariant silnika) może wpłynąć na przypisanie auta do korzystniejszej lub mniej korzystnej kategorii limitu.
    Emisja CO2 pojazdu będzie ustalana m.in. na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) i dokumentów homologacyjnych.

  3. Rozważ pojazd elektryczny lub hybrydę plug-in.
    Dla aut o emisji poniżej 50 g CO₂/km limit pozostaje 150 000 zł, a dla elektryków 225 000 zł.

  4. Przeanalizuj umowę leasingową.
    Warto dokładnie przeanalizować treść umów leasingu. Sprawdź, czy w Twojej umowie leasingu jest zapis o zmianie przepisów i jakie masz możliwe działania (może istnieje możliwości wcześniejszych płatności).

  5. Skonsultuj się z biurem rachunkowym.
    Odpowiednie planowanie zakupu pozwoli zoptymalizować podatki i uniknąć niepotrzebnych strat.

📞 Skontaktuj się z nami

Jeśli planujesz zakup lub leasing auta firmowego – pomożemy Ci dobrać najkorzystniejsze rozwiązanie podatkowe.
📧 biuro@expert-ksiegowosc.pl
🌐 www.expert-ksiegowosc.pl